Please

Snälla arbetsgivare, hör av dig igen och säg att jag får komma på en andra intervju...
Kollar min mail ett par gånger i timmen, hoppas på svar. Som kanske aldrig kommer. På tal om meningslöst så har jag filosofiprov imorgon.

Fettisdag

Ibland tror jag att jag har blivit blind. När jag tar på mig mina glasögon blir allt plötsligt suddigt och för nån sekund tänker jag att jag aldrig kommer kunna se bra igen. Men så kommer jag på att jag borde ta ur linserna innan jag tar på glasögonen. Så blir jag lugn och fin igen.

Började dagen tidigt med en arbetsintervju innan skolan. Får besked på fredag. Jag ska fan ha jobb. Efter skolan blev det semlor såklart. Typ alla semlor har för ju för mycket grädde på sig, så vi gjorde smör av resterna. Vad kul man kan ha ibland.
Diskuterade vad vi ska ha för tema på studenten. "Kom som den du är - om 15 år" tycker jag är bra. Så kan jag anlända i McDonald's-outfit.


Brunch

Uppe tidigt. Ska ut och äta brunch. Lite Sex and the City poäng till mig.


Fest och fest...

... jag är ju fortfarande nykter. Men jag har fått i mig massa äppelkaka med vaniljsås, så jag är nöjd. Det är det bästa med hemmafester: att man kan gå runt och rota i kylskåpen och ta sig lite youghurt med sirap när man känner för det.
Sedan fick jag bråttom hem efter som mina föräldrar har all makt över mig och kräver att jag ska vara hemma den tid de tycker. Sprang till Spånga stn och hann precis med sista tåget. Där satt några söta vänner som gjorde mig sällskap i det svettiga och snoriga tillstånd jag befann mig i.

Av alla fem miljarder jobbansökningar jag har skickat, har jag nu fått ett svar. och ska på öppen anställningsintervju på tisdag. Men jag har inga referenser från de ställen jag jobbat på. Någon som är lite kreativ och vill skapa en falsk rekomendation?

Lördag

Vart och letat skinnjacka idag. När jag väl hittade en relativt snygg och billig kom jag på att jag nog inte passar i det. Åkte då till P och gräddade våfflor och kollade på simhopp. Ska snart äta vår vanliga lördags-middag. Det är alltid oxfilé som gäller. Helt ärligt, vad är det för fel på lite färdiglagade köttbullar once in a while? Stackars mig.
I kväll blir det fest hemma hos A. Så har jag något annat att göra än att läsa konversationer på
tjuvlyssnat:

Kvinna ~50 trycker på stopknappen i god tid, men busschauffören glömmer stanna vid hållplatsen. Kvinnan ropar till honom att han ska stanna, vilket han gör ca 20 meter ifrån hållplatsen. Innan kvinna går av vänder hon sig mot chauffören.
Kvinna (surt): Ser du, nu hamnade jag längre bort från mitt hus än jag brukar! Nu måste jag gå ännu längre! Du får fan vara mer uppmärksam nästa gång! (tänker efter och tillägger betydligt muntrare) Fast jag behöver faktiskt gå mera… (klappar sig på magen) Kan du köra en liten bit till?


Beroendeframkallande


tjuvlyssnat.se:

Hötorget, Stockholm
Äldre par ~65, med tydlig värmländsk dialekt strosar omkring i ett kallt Stockholm.
Damen: Uj uj, vad kallt det är! Benke, på med vantarna nu!
Benke: Nej, behöver dem inte…
Damen: Sluta tramsa, på med vantarna!
Benke: Nej, dessutom ligger de kvar i busskuren.
Damen: Vad säger du, har du glömt dem?!
Benke: JAG LÄMNADE DEM, de passar inte min IMAGE!

Drottningholm
Taxin anländer till par ~30 som missat bussen.
Taxichauffören ~55 (aningen irriterat): Jag hittade inte den rosa busskuren du pratade om. Ni satt ju i en blå!
Kvinnan: Va?
Taxichauffören: Kallar du det där turk-rosa?
Mannen: Nej, hon kallade det turkosa!
Taxichauffören: Jaha… Vart skulle ni nu sa ni?

ICA-butik, Fjugesta
Det är tidigt morgon och affären har nyligen öppnat. Inrusande kommer en man ~30 i sällskap av en yngre kvinna. Han går fram till en ICA-arbetare.
Mannen: Du, ni har inte sett en dam med rullator gå in här nu på morgonen? Hon är 85 och har på sig en blå morgonrock!
ICA-arbetaren: Eh, nej…
Mannen (vänder sig mot kvinnan): Fan, jag tror jag har tappat bort henne!

Vissa damer med raullatorer är snabbare än man kan tro... 

Kvalitets-tv

Tv 3's "Du är vad du äter" står på i vardagsrummet och låter väldigt lockande när jag sitter här och skriver på en engelskauppsats. Ska Felicia nå sin målvikt? Hur tillagar hon egentligen sin bovetegröt (vad nu det är)?

Det är inte lätt alltid

J: Tessie, min mobil kan inte stava till "yngre". Kolla, Y-N-G-E.
Jag: Du har ju glömt r:et.
J: Aha... Men det funkar ju ändå inte. Jag skriver ju Y-N-G-R-Y.

Det är inte lätt att gå och tänka samtidigt.

Semlor

Semlor är en till sak som är överskattat. Överallt säljs de och folk köper. Och jag och P bakade 10 stycken idag. Min hand-bacillskräck har blivit mycket bättre. För några år sedan hade jag aldrig kunnat knåda en deg utan att ha plasthandskar på mig.
Kom precis hem från bio. Såg Linas kvällsbok. Vissa scener var verkligen fina, och jag förstår hur många som är tillsammans med en annan person, bara för att man vill bli omtyckt. Men allt är hela tiden så förgängligt att man inte vågar göra annat än att sitta och le. Det sammanfattar många utekvällar på mellan- och högstadiet.
Nu har jag lite läxor som ligger och väntar. Men gu vad man blir bajsnödig av att överkonsumera Läkerol. Precis som det står på förpackningen.


Uppmuntrande

Hatar folk som är nöjda med sig själva. Som liksom är förvånade över att de faktiskt har det så bra. De som  inte vet om det är legitimt att vara tillfredsställd när allt är förgängligt. 
Som den småaktiga kvinna jag är sitter jag och äter choklad efter att ha varit hemma hos kompis och ätit godis. Såg lite på melodifestivalen, men det är nog bland det mest överskattade som finns. Det och antimobbing-grupper, typ Friends. Vad ska man göra liksom? Vissa människor är hackkycklingar, andra är bullies.
Mina knän håller på att falla isär men jag har blivit kåt på att springa på sistone. Att känna smärtan i benen, torka snor på jackärmen och få kallsupar av sitt eget slem.

Fredag

I kväll har jag gjort av med 108 kronor. Jag är inte full. 60 av riksdalerna gick till bowling, som bara gick pinsamt dåligt. Dessutom var jag tvungen att ha skorna med kardborreband, för det fanns inga med snören. Efter att de fyra övriga deltagarna utklassat mig gick jag med T och J till Soft bar. Inte världens bästa ställe, men vi fick gratis champagne och se en strippa som såg ut som vår samhällslärare. Nu är jag hemma och äter godis. Nyårslöftet har fram till den här veckan gått bra. Nu går det bara utför.

Ledig när man vill

Läste i DN om förslaget att alla borde få ett visst antal helgdagar per år, som de sedan får ta ut när de vill. På så sätt är inte de kristna högtiderna självskrivna som "röda dagar". Och visst, i ett mångkulturellt och sekulariserat samhälle kan det kännas förlegat med dagens system. Men det kan ju omöjligen fungera i praktiken, att alla får ta ledigt lite när de känner för det. Och hur ska barnen som går i skolan göra? Om alla har lov olika veckor...
Sådana här inlägg är ju egentligen helt meningslösa eftersom ingen läser skiten.


Knarkkorv

Jag, P&P och deras nyfunna amerikanska pojke satt och ölade på universitetet. Massa fula människor. På vägen hem köpte vi korv som jag inte vågade äta. Knarkkillen som sålde kändes inte helt stabil. Bacillskräck. När jag kom hem låg en 1kg Toblerone i hallen, så jag tror far min har kommit hem från marknadskontoret i Bremen haha. Nile City.
Imorgon bitti är det filosofi första lektionen. Jag finner ingen tillfredsställelse i att diskutera ändlösa frågor. Jag bryr mig verkligen inte om varför vi lever.

Onsdag

I dag var jag inte vegeterian och lagade kyckling med bacon till middag.
Snart ska jag iväg på fest på universitetet. Men egentligen är jag för mätt för att orka röra mig.
Måste spela in OC också. Trots att det slutade vara bra för länge sen.

Man eller kvinna?

Enkät från Skugges blogg

Min kvinnliga sida:
[  ] Köpt en hårfön?
[x] Sminkat mig i annat avseende än att se rolig ut?
[x] Följt med som smakråd vid en shoppingrunda?
[x] Pratat känslor?
[x] Tänkt på att matcha mina kläder?
[x] Berömt en person av manligt kön för sitt utseende?
[x] Ringt upp en person utan konkret syfte?
[x] Funderat på namn åt mina barn?
[ ] Insett storheten hos Barbra Streisand?
[x] Druckit Cosmopolitan?
[x] Sett ett avsnitt av "Sex and the city"?
[x] Sett två avsnitt av "Sex and the city"?
[ ] Känt mig sugen på en kopp te?
[ ] Känt glädje över att få blommor i present ?
[x] Gjort någonting romantiskt på eget initiativ?
[ ] Blivit arg utan anledning?
[x] Gråtit efter 9 fyllda år?
[ ] Brytt mig om H&M:s val av modell?
[x] Pratat skvaller?
[x] Varit arg/sur utan att tala om det?
[x] Kramat en kille?
[  ] Dansat?
Totalt: 15 poäng

Min manliga sida:
[ ] Ljugit om hur mycket jag har druckit?
[x] Ätit en blodig stek?
[x] Läst en biltidning?
[x] Framgångsrikt använt en borr, hammare och diverse andra redskap?
[  ] Lovat att ringa dagen efteråt och sedan struntat i det?
[  ]Skött grillen under en grillfest?
[x] Läst en bok av Jan Guillou?
[X] Läst ett nummer av slitz?
[x] Dunkat någon i ryggen i syfte att få denne att känns sig uppskattad?
[x] Känt mig hungrig efter att ha ätit en hel pizza?
[ ] Gått på en Ulf Lundell-konsert ?
[x] Använt händerna till att slå någon i syfte att skada denna person?
[ ] Sett alla Die Hard och Rockyfilmerna?
[x] Diskuterat bröst?
[  ] Gjort lumpen?
[x] Läst nick hornby?
[x] Känt mig nödgad att bräcka någon i armbrytning?
[  ]Känt mig häftig över att åka jättefort i en bil?
[  ] Enbart stirrat snettuppåt vid besök på en pissoar?
[x] Lagat någonting på egen hand?
[x] Skrikit "kom igen nu gubbar" på en fotbollsplan?
[x] Tävlat i att dricka öl?
Totalt: 14 poäng.


Exercise

När jag för en gångs skull bestämt mig för att gå ut och springa med mina sargade knän, varför häller jag i mig ett kilo choklad och massa soppa som ligger och skvalpar runt i magen?