Midsommarafton

Glad midsommar. Jag gillar inte när folk säger så. God jul. Det är så falskt och fånigt. Betyder ingenting, en platityd. Men det är väl trevligt att fira något. När jag var liten var vi hos mormor och morfar på landet och dansade kring midsommarstången alla i byn rest och lekte lekar och gick tipspromenad. Nu gör vi inte så, jag är hemma. Ska ut ikväll, men det är väl precis som vilken utgång som helst. Jobbigt att veta att så många andra lever livet och super sig fulla på nubbar i skärgården, medan jag har stått och sålt jordgubbar.

Alltid samma budskap i mina blogg-inlägg.

Och imorgon åker Sverige ut mot Tyskland, eller hur?

What is up

Igår och idag har jag gjort en massa mysiga saker. Så jag borde väl känna mig glad.

Igår var det picknick på Djurgården med en massa från klassen. Blev fotbollsmatch där en oväntad inhoppare frälste vårt lag. Hennes polare Mellberg luktade dock sprit. Efter att ha torkat bort den värsta svetten besökte vi L1 där Brommabarn huserade för kvällen. Astråkigt. Så vi drog till Söder där vi stötte på en massa folk. J jobbade på sin fetma på Donken där vi träffade våra halv fyra-ragg. Jag och E tippade på första försöket båda killarnas namn och den enes födelsedag. Vi är för coola. De var också rätt coola, hade en sexmånaders bebis som de matade med hamburgare i en barnvagn på andra sidan gatan. Jag tror att de ljög.

Idag skulle jag tydligen ha jobbat, men bättrade på brännan och bowlade i stället.


Matchen

 


Klart det som allt annat idag ska handla om Matchen. Jobbet stängde tidigare så att alla skulle hinna hem till matchen. Det var bara en som inte skulle se den. Han var helt ointresserad av fotboll och förstod sig inte på det, sa han. Sorgligt. En på mina samtalslistor hette faktiskt Henrik Larsson. Han nappade inte på mitt erbjudande, vilket jag såg som ett dåligt tecken.

Åkte till P med familj och såg matchen tillsammans med en Duracell-kanin. De vägde upp för mitt negativa tänkande flera gånger om. När jag i slutet av andra halvlek låg apatisk ner i soffan satt de fortfarande och hejade. Jag vågade inte ens hoppas på att rättvisa skulle skipas och ge Sverige tre poäng. Därför tänkte jag som tröst vid oavgjort eller förlust gå och köpa en tröst-Magnum. Men så kom lilla Ljungberg och nickade. Och så blev alla glada och på vägen hem åkte bilar förbi och tutade, folket skrek. På en balkong stod några tjejer och sjöng ”Ingen nickar fotboll som han, Ljungberg, Ljungberg”.

När jag kom hem kunde jag ändå inte släppa tanken på Magnum. Så det blev två segerglassar.

 

"Forward vår som är i anfallet
Henke varde ditt namn
Zlatan din like
Se dina inlägg
Såsom i himmelen så ock på marken
Vårt dagliga mål giv oss idag och markera deras mittfält
Såsom vi ock markera att vi stötta de gulblå
Och inled oss icke i underläge
Utan fräls oss ifrån Roque Santa Cruz
Ty bollen är din och Mellberg och målvakten i evighet
Allbäck"

Stormarknad

Nu är jag proppmätt igen. Jag vet att jag mår dåligt när magsäcken är fylld till bristningsgränsen, och ändå äter jag. Men det är min enda passion i livet, så det är okej.

 
Trött i fötterna sedan jag stått upp i fem timmar och sålt äkta svenska jordgubbar från Skåne i en ingång till stormarknad. Fick inte ens vara utomhus, trots fint väder. Men folk blev i alla fall glada då de själva fick välja vilken kartong jordgubbar de skulle köpa. Gud vad många ocoola människor som hängde där i Rotebro. 90% var bara feta och klädde sig i gardiner eller träningsoverall från 1980. (Men, who am I to judge....) Jag och S kunde därför inte spana killar, utan startade en tävling för att utse den charmigaste ungen (0-3 år). Det blev en liten kille som var rund och fin och hade lagom mycket hår på huvudet och ett strålande leende. Många tjejer var alldeles för tunnhåriga. Kom igen liksom.
S har bott i O.C. Värsta Marissa, fast snällare.

 
Om en timme ska jag till telefonjobbet. Vägrar ringa efter klockan 20. Då kommer jag ju störa i folks uppladdning inför förlusten mot Paraguay.

Tisdag

Seg dag. Gymmat och hängt med A o E. Såg Extreme Makeover, d.v.s. fettsågande och sugande.
Nu sitter jag och väntar på att ge mig av till jobbet, äter äppelmos, banan, yoghurt, godis och kakor.

Just det, måste komma ihåg att ta ledigt imorgon så att jag inte missar något av Sveriges match. Men vi klarar nog inte Paraguay. Fast egentligen tror jag att det skulle kunna gå. Sverige brukar spela helt okej när de inte själva behöver styra matchen så mycket. Men jag får ju inte överge mitt pessimistiska tänkande.

Detaljerad skit

Började dagen med ett besök hos J i glasskiosken och fick en gratis kulglass. Promenerade sen hem till min söder-böna och solade. Därefter jobb, godis och fotboll. Synd om Kroatien som inte lyckades få in ett mål där.

Gjorde ett test angående over-sharing - om man delar med sig för mycket av sitt privatliv och berättar för ingående om intima detaljer. Tydligen gör jag inte det. Men jag älskar när folk blir äckligt detaljerade och bara släpper alla hämningar. Typ om man är ute i skogen av nån anledning och bara måste bajsa, men är utan toapapper och torkar sig med en skruvmejsel. True story. Eller om man är hemma hos sin tjej och hennes föräldrar ska komma på besök för första gången. Tjejen har bara ett draperi som skiljer köket från toan, så därför vill killen diskret lägga korven i handen för att undvika plopp-ljudet. Självklart slutar det hela med att han snubblar ut från toan med sin skit i handen, mötandes sina blivande svärföräldrar. Också sann. Enligt min far. Han berättade nämligen denna underbara anekdot första gången P åt middag hemma hos mig.

Kiss och bajs är alltid roligt. Nästan.


Töntig lista som jag fyllde i då jag inte fick nån mat

Idag: Varit på försäljningsjakt med A, solat, blivit jordgubbsutbildad, ätit Ben&Jerry’s
Igår: Hälsat på mormor, solat med E, gymmat, ätit ute (sushi och pasta, bra kombination)
I förrgår: Hängde i Rålis under eftermiddagen. Även matchen såg jag där. Knökfullt och skitsmå tv-skärmar. Av någon anledning hade de inget tillstånd att sätta upp en stor skärm. Sen fotboll och glass på Söder.
Imorgon: Jobba och sola
I övermorgon: Jobba och sola. (Varför tror jag att lovet kommer bli enformigt?)

Humör just nu: Orolig och stressad
Väder: Så soligt att jag inte borde få sitta här inne
Bästa egenskap: Jag förväntar mig alltid det värsta
Sämsta egenskap: Jag förväntar mig alltid det värsta
 
Tv eller film: Mest TV
Bok eller tidning: Tidning
Arbete eller skola: Det är hårt arbete i skolan :P

Morgon eller kväll: Kväll, då får man gå och lägga sig
Klädsel just nu: Sunkig bomull
Sällskapspel eller Tv-spel: Sällskapsspel. Fast jag äger på Sing Star.
Kramas eller pussas: Pussas.
Promenad eller bio: Promenad

Öl eller vin: Vin
Godis eller chips: Godis.
Byxor eller kjol: Byxor. Visar bara skrevet i kjol.
Senast sedda film: Lite av Pearl Harbour: ”You’re not going to die, you know why Danny?! You’re going to be a father.”
“No Rafe, you are.” Hahahaha.
Komiker: Magnus Betnér är cool.
Skådespelare: Johnny Depp i Pirates. Kommer inte över honom.
Artist: Darin!!!!!

Stamgäster på min blogg: Vem orkar läsa skiten… Men Tiger kanske?
Förhållande eller singel: Är singel
Hetero, bi eller homo: Skitsamma.
Kärlek eller vänskap: Kärlek i vänskap..
Glasögon eller linser: Linser –2.5
Storstad eller småstad: Stockholm.
Stökigt eller städat: Alltid stökigt

Restaurang eller hemlagat: Restaurang
Tävling eller lek: Tävling. Någon måste ju vinna, annars är det inget spännande.
Stark eller svag: Stark som en gnu.
Brun eller blek: Blek, men solbögar mig.
Favoritbutiker: Är ju sämst på shopping. Går på Drottninggatan.
Favoritnöje: Äta
Favoritmat: Pasta
Fjantig eller tuff: Fjant
Spara eller slösa: Spara minnen, slösa pengar


Nej, sommarlov

Vaknade lite halvbakis (för andra gången i mitt liv…) hemma hos B efter Norras slutskiva på Cirkus.
Tre bra låtar spelades under kvällen. OCH min nya hat-favorit Jag ljuger så braaa.
Hade klänning på mig och inga fickor, så tändstickor och cigaretter satt i byxlinningen. Tappade tändstickorna och blev ledsen.
Det var den kvällen.

 
Skolavslutning idag. Inga sommarkänslor alls, inte ens till sluttonerna av Den blomstertid.
På eftermiddagen blev det bad i Smedis. Årets andra dopp.
Åt en kall korv där. Jag får alltid kalla korvar när jag för en gångs skull slår till.

 
Trött sedan igår, så ikväll blir det mys med vin och spel hemma hos B.

 
Jag vill inte ha sommarlov. Hatar att inte ha något planerat. Kommer tillbringa all ledig tid till att oroa mig över att inte ha något att göra. Och så blir allt trist.


Ännu mer skit

Utspring, Norra Real. Massa människor som smäller ballonger i min öron och för många studentplakat som gör att man inte ser en enda student som kommer ut genom porten. Fula människor och treorna som tror att de är bra och kan vara glada över sig själva. Sedan dags att åka flak. Kompis 1 och 2 springer till ett flak och resten till ett annat, som jag vill undvika och vägrar gå på. Så jag vandrar hemåt och gråter lite och tänker att det är ännu en ”story of my life”.


Nu är jag arg och vet vem som har förstört allt. En person som jag antagligen träffar ikväll. Men jag ska väl undvika fula ord och personangrepp på bloggen.


När jag var 14 skrev jag:

 
Flickan utan känslor står i dörren

Tittar ut och försöker glädjas över friheten

Flickan utan känslor försöker hitta kärleken i våren

Och våren i kärleken

Men kärleken kommer inte

Bara ilskan som får hennes muskler att gå sönder och hjärnan att brista

Lyckan och det vackra finns inte

Flickan utan känslor

Jävla pisshelvete.

 
 
JA, jag tycker synd om mig själv.


Jättesentimental

Jag sitter och skriver och skriver på ett gammalt block och är sentimental. Så fort ett minne tar form, ska berättelsen ner på rader. För jag får inte glömma. När det är över ska jag komma ihåg allt som är värt att komma ihåg. Och med skrivandet undviker man ju också ensamheten, som jag med förvånansvärd galans lyckats undvika. Lite. 
 
Ja, vad gör man när allt bajs händer på en gång? Ser nyktert på saken och börjar supa. Tack, E, som har matat mig med folköl och slagit mig då jag blivit fånig… Och delat med sig av sina egna minnen.

T: Åh, jag minns när jag köpte bokstäverna till hans byxor på Way…

E: Och jag minns när jag var inne på Munthe plus Simonsen. Jag hittade ingenting.

 
Men det är ju sorgligt när man känner att man kan identifiera sig med Linda Bengtzings ”Jag ljuger så bra”.

Sen så var det något konstigt i mitt te i morse. Sådant gör mig panikslagen.
 
 

Would you like to be the little spoon, or the big spoon hugging the little spoon?

(E, slå mig inte för att jag skriver så)...


Fulblogg

Vänsterpartiet – hur ska färre läxor på lång sikt gynna barn som inte får stöd hemma? Den enda effekten är att Sverige sackar efter ännu mer vad gäller utbildning. Sluta kommunist-flumma till det. Ska inte alla individer få utvecklas i så stor utsträckning de kan?

I torsdags hade jag två lektioner, i går hade jag en och nästa vecka har jag ingen. Men vi slutar först på fredag. Så det blir en massa lediga dagar fyllda med ingenting. Jag är redan uttråkad. Vill inte tänka på hur det kommer kännas i slutet av sommaren. Synd att jag inte kan leva i nuet. Det vore nog kul.

I går besökte jag Tanto där Sollentuna-barnen firade avslutning. Glada miner och tillrop. ”Ja, vi springer in i brännässlorna en gång till.” Sedan åkte jag själv till Viper Room, småsöp på vägen dit. Inte alls fjortis. Jättekul att träffa barndomsvännen, var länge sen sist. Sprang runt där och tiggde drinkar av alla och dansade faktiskt lite. Men det var nog ingen vacker syn. Hemgång som vanligt tidigast av alla. Story of my life.
 
Ikväll tänkte jag ha tråkigt. Trösta mig lite med 400 g- Tobleronen.