Mat

Fortsätter mitt svullande. Pannkakor med 1 kg sylt till lunch, bulle efter skolan och ska nu baka en smulpaj med bara smulor och vispa vaniljsås.
Det är väl i stort sett allt som händer.

Spånga

Jag har inte ätit godis på hela veckan, förrän nu. Congratulations to me. Lite brownies, daim och choklad. Det var jag värd efter mitt chai te som smakade handkräm.

 

I går var en alldeles utmärkt tisdag. Fick ett sms på eftermiddagen om att det var lite fest i Spånga. Åkte dit och träffade folk jag inte sett på år och dar och fick prova på hur det känns att inte sitta hemma och plugga en vardagkväll. Det var så mysigt och avslappnat att jag blev påmind om hur tråkigt mitt liv är annars. Nu återstår att se om vi på något sätt kan hålla någon form av kontakt. Man vet ju aldrig om folks ”Klart-vi-måste-ses-snart-igen” verkligen är äkta. Hoppas det, för alla där var så coola..


HB

Jag skriver inte så mycket om vad jag gör i texterna här. Men jag gör ju inget som är värt att skriva om, det är inte mycket kalas i mig. Så jag är nöjd med min sega helg, förutom att jag skulle vilja börja träna i stället för att vara sjuk. Träningsdisciplinen har dock försvunnit i takt med att mitt vänstra ben har tappat muskler.
Sist jag var på gymmet hade jag kryckor med mig, och en kille i 30-årsåldern kom och frågade vad som hänt på sin utpräglade norrländska.

”Jag skulle hoppa över ett staket och så vred jag knät.”

”Aha, var du full eller?”

”Hm… Lite…”

”Aha, vad hade du druckit då? Vin eller? Jag var aspackad en gång hos grannen i lägenheten under. Hade fått i mig alldeles för mycket hemkört. Man ska akta sig för sånt… När jag skulle hem sedan fastnade jag i barnvagnsrampen och stukade foten. Flickvännen hörde mina skrik och bar in mig. När jag vaknade på morgonen, klockan var bara sex, var foten blå. Var försiktig när du dricker, hörru.”

 Så, små vänner: Drick varannan vatten :P

Kul

Kul att jag publicerar inlägget strax innan 23 en fredagkväll, så att man kan se att jag inte har något bättre för mig än att sitta och tänka på hat och pommes frites.

Hata

Jag är en skadad människa. Jag älskar att bråka. Det finns få stunder då min njutning är så stark som under gräl. Man får skrika, säga taskiga smarta kommentarer som skadar den andres psyke och man får hata. Det är så befriande. Rensar luften gör det också.

Du vet att du borde ta fruktpåsen i stället för extra mycket pommes. Innan första ketchup-indränkta stripset tumlar runt i munnen har du fortfarande dåligt samvete över alla fetter du får i dig. Men sedan är fettet out there, det är bara att fortsätta äta och du äter och äter tills det inte är något kvar. (Om man inte lämnar en centimeter stora bitar som man hållit i). Efteråt kommer det dåliga samvetet och du vill känna dig duktig igen, typ springa ett litet maratonlopp.
Men ett bråk är liksom själva ät-processen; man grossar i det man vet är dåligt, vältrar sig i sjävförakt, men ändå mår man bra och vill ha mer.

Det där var nog den fulaste och töntigaste liknelsen hittills på bloggen. Speciellt att dra en parallell med mat, som om det är självklart att alla får dåligt samvete över att äta fett. Nytt lågvattenmärke att slå alltså.

Modde-dikt

Jag skulle inte kalla mig själv moderat, men dikten är fan bra (och lite gammal):

 

Av: Daniel Somos,
(
[email protected])

Dikten om (S)verige


Göran Persson, han ler brett,
värnar om mig som bor i hyresrätt.

Men att äga min bostad tycker Göran är fel
alla får av allmännyttan hyra sin egen del

Skatten höjs varje år,
snart måste man sälja sitt hår.

Den höga skatten tvingar mig på bidrag leva
jag har inte råd att försörja min dotter Eva.

Jag tvingas skattefuska på alla sätt
men Göran Persson, han ler brett.

Till vården får jag stå i kö
i vårdkö kommer jag dö.

Privata vårdgivare är inte bra
det får bara göra Persson ha.

Men när staten tjänar pengar på att sälja sprit
då räknas det tydligen som en merit

På gatan kan man inte gå trygg
det finns ingen polis att vakta min rygg

Bodstrom ler på damtidningens förstasida
medan ett gäng misshandlar min moster Ida.

Men fler poliser är inte rätt,
säger Göran Persson och ler brett.

Enqvist vill förbjuda mig att röka,
snart får man väl inte heller kröka.

Rosengren har ingen aning om vad han ska göra
företagen vill inte längre hans tomma löften höra.

De orkar inte längre vänta på förbättring,
huvudkontoret byter helt enkelt bostättning.

Företagen flyttar till ett annat land
kvar blir Sverige, ett (s)lott av sand

I skolan får man inget lära,
utom små pappersbitar skära.

Lärare byts stup i ett
men Göran Persson han ler brett.

Det är dags för sossarna att sluta ljuga
folket måste sluta för makten buga

Fastighetsskatten driver människor från sina hem
snart måste man bo i en etta när man är en familj på fem

Skattemyndigheten jagar människor med blåslampa
makten måste sluta på folket trampa

Maxtaxan låter inte föräldrarna bestämma
sossarna vill som vanligt valfriheten hämma

Skolor för handikappade vill sossarna stoppa
regeringen borde från ett höghus hoppa

Göran säger att att hans parti gör rätt
och han fortsätter att le brett.

 

Lördag

Kom just hem från Winnerbäck på Zinken. Fan vad jobbigt det var att stå upp med kryckor i ungefär 3h. Stundtals var det rätt bra drag, när Dunkla Rum och Elden följde på varandra. Men han har för många tråklåtar som bara irriterar. Sommarens konsertkung är dock Thåström. Så förvånansvärt bra att Hellström framtod som en töntig fjortistönt. Det är han inte, men väl hans fans.


Imorgon åker jag till Kreta. Skönt, för den här dagen har varit den pinsammaste på länge. Hoppas ingen mystisk nappflaska dyker upp och spränger planet. Det vore en rätt misslyckad avslutning på min rätt misslyckade sommar.


Kleta i burkar

Ebba von Sydow berättar på sin blogg att hon faktiskt skippar foundation (amajgad!) helt på sommaren (och länkar till en party-bild på sig själv, där hon utan underlagskräm visar hur naturligt vacker hon tycker att hon är.)
Till vardags använder hon krämrouge från Lancome (Magie Blush i 03 – rose lumière) och läppbalsam på stick för hon är såååå trött på att kleta i burkar. Stackars liten.

 

Fast det är rätt tråkigt att kritisera Ebba, det finns det så många andra som gör. Men hon är säkert jätteduktig på sin grej. Iaf framgångsrik. Men hon kommer väl från Göteborg eller något. Från och med i sommar måste man bo i Stockholm eller norrut för att vara okej. Man kan ju t.ex inte vara cool, samtidigt som man kommer från Skåne.

 

Anders Svensson

Expressen 17 juli efter DIF-Elfsborg:

"Anders äter tacos i Borås" sjöng publiken gång på gång.
- En stor eloge till publiken! Jag blev sugen på tacos när de sjöng, säger Anders Svensson efter matchen och tar en tugga av en banan.
- Men det får jag äta när jag kommer hem.

Haha. Bananer är alltid roliga.

Sommarens...

Bästa citat: "Utan humor kommer man ingenstans här i livet." (Jonathan, 8 år, då jag sålde jordgubbar)

Näst bästa citat: "Tänk om man hade en plastpåse med vatten i fickan. Och sen la man i kött där, så när man tog upp det var det ruttet." (Lovisa, Nordingrå)

Sås: Baearnaise. På flaska.

Skada: Mitt vänstra knä. Igen. Har inte kunnat gå på 4 veckor. Var halvfull och skulle planka in på ett bad.

Läskigaste: Tjejen i The Slaves i nunne/bonde-klänning står och halsar starköl.

Mat: Wookad älg.

Tobak: Snus.

Mat-obsession: Majs och Läkerol

Prestation: Jobbet - 10h, bara stå

TV: Scrubs, 7th Heaven (jag skäms, men jag gillar det). Och killen i 2½ Men är bäst.

Andningsproblem: Jag slutar andas när det luktar äckligt. Sedan är det svårt att börja igen när man väl slutat. Jag är brunett.

Konsert: Thåström och Teddybears STHLM

Mest förvånande: Jag satt aldrig hemma och kollade på TV bara för att få tiden att gå.

Misslyckande: Att bli vältränad (jävla knä)... Men man är väl nästan lika ful fit som otränad. 

Misslyckande 2: Att få livsavgörande, positiva erfarenheter och ha roligt under lovet.

Insikt: Jag blir dummare för varje dag som går så jag kommer knappt att klara 3:an.

Kaka: Daimkaka. Gör en kladdkaka och häll på Daim.

Historia: Omelett-incidenten.


Det var ingen underbar sommar. Men om en vecka åker jag till Kreta. Fan om det är bortkastade pengar.